Vad är det som säger att man inte kan spruta eld ur en tuba?

Skärmavbild 2015-01-22 kl. 17.25.04

Niklas Mörnerud:

Ett budskap igår var att våga tänka nytt och gå utanför boxen; att inte låta ramarna styra för mycket, utan att vi faktiskt ska utmana tanken på vad undervisning är. En av föreläsarna var Ewan McIntosh som talade om hur han låter sina elever undervisa varandra. Jag har redan innan den här resan varit inne på tanken att låta mina åk 3 elever undervisa de yngre årskurserna i framför allt källkritik. Utifrån föreläsningen igår är tanken att åk 3 eleverna ska undervisa åk 2 i källkritik och sedan ge åk 2 en övning som de i sin tur kan köra med åk 1. Ewan McIntosh lät det vara öppet om man som elev ville vara med och lära de andra…. Med tanke på hur eleverna faktiskt ställer upp och arbetar på gymnasiemässan (och hur de växer i den rollen) tror jag att många elever i våra klasser hoppar på. Är det samtidigt även en möjlighet till att nå betygskrav så tror många elever vill hoppa på. När jag tänker på det, så är det konstigt att mina elever redovisar sina förmågor bara för mig – varför kan de inte redovisa även för de yngre årskurserna och samtidigt bli bedömda? Känns som om mycket kunskaper bara redovisas för oss lärare….. ett slöseri med kunskaper; ett sätt att se på kunskaper som något som bara bockas av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *