Skrivet av Joachim Håkansson:
Besökte idag Scandinavia@Bett 2015 på Royal Victoria Dock. Utställningshallen är så gigantiskt stor och innehöll så mycket tekniska innovationer, att det snurrade till i skallen. Så efter en stund landade jag på ett antal seminarier kring skandinavisk IKT-utveckling. Från Rebild kommune i Danmark lyssnade jag på ICT adviser Sören Juulsgaard som redogjorde för ett innovationscase från den danska grundskolan där man byggt en helt ny skola med nya digitala kreativa miljöer.
Strategin utgick ifrån skolans övergripande vision och verksamhetsmål och inte utifrån den tekniska utrustningen. Utan en genomtänkt vision med de pedagogiska målen som utgångspunkt riskerar man att tekniken i sig självt blir ett självändamål. I den sämsta av de IKT-satsningar som gjorts, är det tekniken som styrt pedagogiken. Det är det sistnämnda som skall styra vilka pedagogiska IKT- redskap som skall inköpas. På den danska skolan fick såväl lärarna och eleverna Chroomebooks och klassrummen utformades på ett helt nytt sätt. Lärplattformen blev Google Apps fore Education. Tycker jag känner till upplägget på Axel Weudelskolan.
Därefter lyssnade jag på tre högstadieelever från åk 8 från Rothaugen skole i Norge.
De hade producerat en film på ett mycket innovativt sätt och kopplat matematikundervisningen till att ”leka med radiostyrda bilar och flygplan”. Att konkretisera matematikens teorier med praktiskas exempel utifrån teknik och IKT drog ner stora applåder. I ämnet engelska arbetade man mycket framgångsrikt med twitter, google docs och andra sociala medier där eleverna kommunicerade med såväl ministrar som författare från hela världen.
Eleverna hävdade att de lärt sig mycket mer på dessa innovativta arbetssätt, det skapar en helt annat motivation och lust än att bara sitta framför traditionella textböcker.
Från Södertörns friskola i Stockholm redovisade två högstadieelever sina digitala utvecklingsarbeten som givit dem utmärkelsen ”bästa entreprenörer 2014” i Webbstjärnan.
Totalt lyssnade jag på 6 olika skandinaviska ”student case” a’ 15 minuter och jag kan konstatera att jag blev inspirerad av denna network experience.