Reflektioner kring vad jag har bett att få lära mig mer om under BETT 2015

Skrivet av Mats Björling:

I går, onsdag drog evenemanget igång på allvar. På förmiddagen hölls flera inspirerande och tänkvärda tal  i “TED-style”.

Vi fick bl.a höra Bonnie Stewart prata om litteracitet och hur det begreppet har omdefinierats i takt med samtidens förändrade syn på kunskap. Bonnie pratade om digital litteracitet som en nödvändighet för dagens lärande.
GustafEn annan talare pratade om “rhizomatiskt” lärande.
Ett rhizom är ett slags rotsystem som är mycket svårt att utrota. Internet och alla de kontaktytor som nätet öppnar ger en ny dimension till lärandet där kunskaper fortplantar sig i alla riktningar likt ett svårutrotat rhizom. En bra analogi!

En annan vacker analogi gavs av Gustaf Josefsson då han pratade om internet som “mänsklighetens nervsystem”. Han fick ihop det bra när han jämförde internet med hur evolutionen har mejslat fram ett nervsystem för koordinationen av flercelliga organismer.
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.584610/gustaf-josefsson-borja-experimentera-bara-kor

I dag torsdag är jag precis hemkommen från ett föredrag som handlade om framtidens digitala läromedel och lärande.
Föreläsarna gav ny input i frågor som behandlade fyra teman:
1 Att lära hur man lär sig.
2 Medskapande lärande som ger ett mervärde i samhället.
3 Sårbarhet .
4 Självkännedom.
Under den sista timmen fick vi kollaborativt skapa ett läromedel på något av ovanstående teman. Resultatet kan ses här:
http://circletool.pariktigt.com/circles/5095

I morgon fredag ska jag lära mer om spelbaserat lärande. Spännande! Berättar mer om detta i ett filmklipp senare under veckan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *