In i Google Apps

Kalmarsunds Gymnasieförbund har beslutat att använda Google Apps som en digital yta för pedagogiskt arbete.
Vi kan se flera vinster med att använda Google Apps i undervisningen.

1024px-Google_Drive_Logo.svg

  • Samverkan – det skapar goda möjligheter för lärare och elever att samverka genom smidiga delningsfunktioner. Det underlättar för pedagoger att arbeta med ett formativt förhållningssätt. Även samverkan elev-elev och lärare-lärare är en väsentlig aspekt.
  • Kommunikation – i takt med att vi i ökad utsträckning använder digitala verktyg i undervisningen kommer även kommunikationsmönster att ändras. Som elev och lärare för jag en ökad tillgänglighet och antalet sätt att kommunicera där GA kan erbjuda flera varianter.
  • Publicering – genom att kunna publicera arbeten för en bredare publik än vad som tidigare varit möjligt skapas förutsättningar för att elever kan uppleva en större motivation i sitt lärande. För lärares del innebär publicering en kunna ta del av varandras pedagogiska tankar, ett sätt att bedriva kollegialt lärande.

5 februari samlades alla lärare i Kalmarsunds Gymnasieförbund för en heldag att ta sig in i Google Apps, under IKT-pedagogernas ledning. Efter en gemensam uppstart samlades vi i olika work-shops som dels tog upp grunderna och dels fanns möjligheter att välja mer fördjupande delar. En riktig styrka var att vi hade lärare inom förbundet som tog ett stort ansvar och ledda olika work-shops, kollegialt lärande när det fungerar som bäst.
En viktigt grund för fortsatt pedagogisk utveckling är lagd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *