Flipped Classroom

En stark våg som sveper över skolsverige i samband med att användande av digitala verktyg ökar är Flipped Classroom. Det flippade klassrummet har som idé att ”vända” på tankarna när det gäller det pedagogiska arbetet. Kortfattat kan det beskrivas som att istället för läraren håller en genomgång i klassen och att sedan eleverna får uppgifter att jobba med hemma förbereder sig eleverna innan lektionen genom att t e x titta på en inspelad genomgång som läraren har lagt ut.

Skärmavbild 2013-04-12 kl. 13.42.37

När det sedan är lektion kan elever tillsammans med lärare utgå ifrån det material som eleverna redan tagit del av. Eller för att citera Daniel Barker ”jag frigör mig själv som resurs i klassrummet”. Att eleverna förbereder sig innan lektion är naturligtvis inga nya tankar, den stora skillnaden är att den digitala teknik förenklar för läraren att använda olika former för sina ”flippar”.

Två lärare som har mycket inspiration att ge är Karin Brånebäck och Daniel Barker
Även i Facebook-gruppen Flippade Klassrummet finns mycket att hämta.

En IKT-pedagogs tankar om Flipped Classroom

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *