Fel kan vara helt rätt

Skrivet av Anna Nord

Hur ska vi lära elever att våga göra fel? Hur ska vi förändra vår inställning till ’fel’? Fel betraktas ofta IMG_0601som något som ska undvikas och något som helt enkelt inte är rätt. På Bett2015 diskuterades ’fel’ ur ett annat perspektiv och då istället som ett fel som kan leda rätt. Ett fel skulle kunna leda till nya vägar och väcka diskussion i klassrummet, om man gav det möjlighet. För ett sådant perspektiv behöver det finnas ett tillåtande klimat i klassrummet, ett klimat där elever inte känner skam och där elever och lärare inte dömer det som sägs i klassrummet som fel/rätt/facit. Felet behöver feed back och en fråga ’hur tänker du då?’ istället för ett avfärdande att det inte är rätt.

Miljön, bemötandet, relationen och förtroendet i det klassrummet blir avgörande för om det kommer bli ett nytt förhållningssätt till ’fel’. Inte bara i    klassrummet behöver detta ske, utan också bland kollegor. Vågar vi, lärare, göra fel? Vågar vi släppa prestigen och diskutera på riktigt?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *