Teknikspaning: Digitala rum

Skrivet av Dan Frendin

Att gå igenom BETT-utställningen noggrant tar minst en dag. Här är några exempel på vad som fanns.  Om vi först tittar på hårdvaror så kunde jag hitta touchdatorer som var gjorda som bord. Eleverna kunde sitta runt dem och arbeta gemensamt på skärmen.

Det nya nu är att både golv och väggar används för att skapa digitala lärmiljöer. På ett golv spelade ett gäng barn digital fotboll. I en av montrarna var ett rum man kunde gå in i och bl.a. uppleva en regnskog. Tryckte man på en del av ett träd kunde det komma fram en bild på en tukan. Rummet var också fyllt av regnskogsljud.

Det fanns också företag som marknadsförde olika material som kunde skapa ”tysta” rum (http://soundforschools.co.uk/).

Ett svensk företag hade tagit fram 3D material för 3D TV-apparater (www.the3Dclassroom.com)  Det de hade tagit fram om människokroppen var mycket användbart för naturkunskap 2 och biologi. Det gav en helt ny upplevelse av kroppens inre.

Milab hette ett företag som specialiserat sig på mätutrustning för olika experiment. De hade ett koncept där man med olika sensorer kunde mäta vad som hände i ett ekosystem man byggt upp i ett labb (http://einsteinworld.com/product/einstein-milab/

DSC_8942

Ett digitalt fotbollsspel. Det har precis blivit mål och bollen har försvunnit i målet.

Ett digitalt regnskogsrum. I nästa minut byttes väggarnas bilder ut mot en illustrerad saga för barn.

Ett digitalt regnskogsrum. I nästa minut byttes väggarnas bilder ut mot en illustrerad saga för barn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *