Återkoppling

Av Emma Josefsson

Under en av dagarna på BETT-resan fick jag, och tio andra lärare, skapa en skola för en dag. På förmiddagen fick vi enas om en vision och utifrån den planera en lektion. Klockan 11.30 anlände eleverna och vi fick då gå från vision till lektion.

När lektionen var genomförd stannade två elever kvar och gav muntlig återkoppling till oss lärare. Detta var dagens största behållning. Att få höra elevernas tankar var det som gjorde dagen till en sådan värdefull erfarenhet.

Den återkoppling eleverna gjorde utgick från dessa frågor:

  • Berätta om lektionen du just haft.
  • Vad tror du syftet med lektionen var? Hur väl uppfylldes dessa syften?
  • Tyckte du om lektionen? Varför/varför inte?
  • Three stars and a wish.
  • Vad, under lektionen, hjälpte dig att lära och vad hjälpte inte?
  • Om du hade varit lärare, vad skulle du ha gjort annorlunda?

Återkopppopup2ling hjälper bl.a. läraren att förstå hur det fortsatta arbetet i gruppen ska se ut, och är ett sätt för eleven att reflektera över sitt lärande. Det kan vara en fråga i mentimeter, en inspelad muntlig reflektion i grupp eller kanske post-it-lappar på dörren på vägen ut från lektionen. Metoden spelar ingen roll, utan det viktiga är att återkoppling äger rum.

 

(Jörgen deltog i samma tema, men skapade en annan skola. Läs gärna hans upplevelse av dagen.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *