Vi summerar läsåret 20/21

Dags att summera läsåret 20/21 som har varit väldigt speciellt när det gäller undervisning och digitalisering. Vi väljer att här göra några korta nedslag i allt som har hänt. 

Fjärr- och distansundervisning
Året har fått sin självklara prägel av
fjärr- och distansundervisingen. Omställningen har varit en stor utmaning för lärare och elever. Samtidigt visade det sig att det inom Kalmarsunds gymnasieförbund fanns en god beredskap i den snabba omställning som gjordes. Den medvetna satsning som under flera år gjorts på digital kompetens har lagt en god grund för användande av digitala verktyg i undervisningen. En faktor som ytterligare bidrog positivt i omställningen till fjärr- och distansundervisning var att förbundet aktiverade licens för G Suite Enterprise for Education, numera Google Workspace for Education Plus. Detta gav lärarna och eleverna större möjligheter i undervisningen online. Vi kan se att det har skett väldigt mycket lärande hos lärarna under denna period, både när det gäller användning av digitala verktyg och design av undervisning. En tydlig uppgift under kommande läsår är att på ett systematiskt sätt samla all denna kunskap som en grund för ytterligare lärande. 

Datorbyte för lärare
När det i april var dags för byte av dator för pedagogisk personal var det i pandemitider en viss utmaning att genomföra detta. Under två dagar genomfördes bytet på ett effektivt och smittsäkert sätt. Övergången till den nya datorn skedde på ett smidigt sätt, även om det har krävts en del support för att få alla digitala funktioner på plats

Digitalsamtal med rektorer 
I syfte att utvärdera Kalmarsunds gymnasieförbunds digitala agenda så har IKT-pedagogerna genomfört digitalsamtal med samtliga rektorer. Detta istället för att använda SKR:s självskattningsverktyg LIKA som gjorts under tidigare år. Vi ser att vi får en bättre bild av digitaliseringen genom dessa samtal. En konsekvens av detta är att vi kommer att genomföra fokussamtal även med lärare och elever under kommande läsår. En annan konsekvens som vi ser efter samtalen med rektorerna är att vi har fått ett bra material att utgå från när det gäller den revidering av förbundets digitala agenda som ska göras nästa termin.

Professionsprogrammet
Den andra upplagan av Kalmarsunds gymnasieförbunds professionsprogram startade i mars. Förutom medverkan av förbundets IKT-pedagoger, lektorer så finns av förbundets två diplomerade skolcoacher med för bidra till deltagarnas professionsutveckling. Fokus inom programmet är även att utvecklas i att leda lärares lärande.

Digital akademi 
Uppbyggnaden av en digital akademi för Kalmarsunds gymnasieförbund har påbörjats. Den digitala akademin har som syfte att erbjuda utbildningar kring väsentliga områden i undervisningen med koppling till digital förstärkning. Den första delen som byggs nu sker i samverkan mellan speciallärare, specialpedagoger och IKT-pedagoger och har fokus på tillgängligt lärande med digitala verktyg.

Nu tar bloggen sommarlov, sätter sig i solen och njuter, och är tillbaka i augusti.☀️

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *