Digitala Coacher 3.0

dsc_0439_1

Vad skulle hända om vi börjar engagera elever på ett tydligare sätt i lärares proffessionsutveckling? En fråga som vi under ett tag funderat på. Inom Kalmarsunds gymnasieförbund pågår på olika sätt insatser inriktade mot utveckling av lärarproffessionen med utgångspunkt i den egna undervisningen. I detta är kollegialt lärande och lektionsbesök en vanlig komponent. Samtidigt har vi ett antal duktiga Digitala Coacher som har intresse av att vara med och utveckla undervisningen, inte bara med digitala förtecken.

Så vad skulle då hända om vi förde samman dessa två delar? dsc_0701Att elev tillfälligt kan bli en kritisk vän i en lärares undervisning och att dialog förs mellan lärare och elev i syfte att utveckla undervisning. I stället för att undra drog vi igång det här experimentet. Först ut var Digital Coach Oliver Bergendorff och lärare Anders Gustafsson. Om du vill ta del av deras tankar dra igång ljudfilen nedan och lyssna på vad de har att säga. Jag känner att det i det här upplägget finns en stor potential som kan utvecklas till ett koncept för lärande för både lärare och elever. Vi lär återkomma på bloggen kring DC3.0 och se hur vi kan bygga vidare på detta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *