Svar först, frågor senare

Skrivet av Lars Arvidson
Sen vi införde 1-1 har vi hittat lösningar på små och stora problem och ändrat förhållningssätt och metoder på små och stora sätt. Vi har blivit snabbare, effektivare, tydligare och mer spontana. Vi har blivit bättre på vad och hur. Vi har svaren. Nu behövs bara frågorna.

LA blogg3Besöket på Bohunt school gav ett sista hörn till den modell som börjar växa fram för mig. Hos Bohunt kommer svaren först och frågorna sen. På Bohunt såg jag teknik som gjorde att eleverna kunde hoppa över alla steg fram till det färdiga svaret och sedan gå tillbaka och bygga upp vägen dit steg för steg. På Bohunt får eleverna mäta temperaturer med hjälp av en Ipad som ger dem perfekta grafer. Först när de förstår vad graferna säger, kan de börja lära sig rita dem för hand

Jag kom till London för att leta efter den stora idén. Det “varför” som skulle samla alla små idéer och lösningar och arbetssätt till en tydlig helhet och ange en riktning. Jag tror att pusslet börjar läggas. Jag tror att jag vet. Eller som Daniel sa, jag tror att jag har tänkt klart nu.

Tänk om vi vågar tänka stort.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *