Att använda Google Drive som arbetsyta lärare-elev är ett bra för ett formativt arbetssätt. Eleverna skriver uppgifterna i Google dokument, delar med läraren och kan få direkt respons. Läraren lämnar ut uppgifterna till eleverna i delade mappar och det finns ingen risk att de försvinner. För en elev kan det dock innebära många uppgifter i olika mappar. Några elever frågade mig om det finns ett sätt att få överblick om vilka uppgifter är kvar att göra. Om uppgiften är ny är titeln skrivet med fet text. Eleverna öppnar filen för att se innehållet och den feta texten försvinner. Risken finns att man glömmer bort att göra uppgiften.
För att lösa detta kan man använda stjärnmärkning. Varje fil (dokument, presentation eller liknande) kan märkas med en stjärna. Om man sedan väljer att bara se de stjärnmärkta filerna får man en överblick över de uppgifter som inte är klara. Så snart man anser att filen är klar kan man ta bort stjärnmärkningen. Enkel klick, men kan underlätta arbete i Google Drive.
Vi arbetar också en del med Google Drive, men har nog inte kommit lika långt som er. Kul med nya tips och idéer!
/Hanna