MInd the Gap

av Maria Prim

Årets Bett-mässa har titeln “Mind the gap” vilket från början syftar på att “se upp” för den klyfta som finns mellan tåg och plattform nere i tunnelbanan här i London. Här på mässan ses snabbt en tydlig koppling till en viktig fråga för dagens skola, nämligen att belysa de kunskapsklyftor som vi ser öka i flera delar av skolans värld idag. Det handlar också om att överbrygga de klyftor som vi tror finns i världen, men som kanske egentligen inte finns.

En intressant aspekt kring detta ämne lyfte mässans inledningstalare, Anna Rönnlund Rosling, under den första föreläsning jag lyssnade på. Rosling lyfte aspekten kring skolans bildningsuppdrag där hon belyser vikten av att skolan ska vara bryggan mellan de förutfattade meningar som finns idag om hur världen förhåller sig och hur världen egentligen ser ut. Utifrån hennes perspektiv så tenderar våra förutfattade meningar att gå åt det negativa hållet vilket påverkar vårt förhållningssätt till tillvaron. Roslings föreläsning gav mig än mer insikt i mitt förhållningssätt att hela tiden ha elevens lärprocess i fokus i min undervisning, för att vi ska kunna överbrygga dessa klyftor som vi ser ökar.

Att skapa lärande är ett sätt att minska kunskapsklyftan hela vägen från ett individperspektiv  till ett samhällsperspektiv. För att skapa ett lärande som är bestående så behöver lärprocessen och lärandet vara meningsfull för de elever vi möter i vårt bildningsuppdrag. Kring tanken att lyckas med att skapa ett meningsfullt lärande så lyssnade jag på David Phillips föreläsning om bestående lärande genom att använda “storytelling” i undervisningen. Phillips kopplar “storytelling” till hjärnans funktioner och påslaget av signalsubstanser. Han visar på betydelsen av att skapa bestående lärande genom att aktivera ett flertal signalsubstanser som ex dopamin, endorfin och oxytocin. Utifrån detta kan jag som pedagog kan, med hjälp av berättelser och upplevelser som påverkar signalsubstanserna, skapa ett mera bestående lärande för mina elevgrupper och på det sättet minska klyftan.

Jag är fylld av inspiration efter dessa dagar i London och mitt uppdrag är glasklart – använd lärprocessen för att motverka klyftan!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *