Lässtrategier på gymnasiet

Skrivet av Jenny Humala

Har någon kunnat undgå den senaste tidens rapportering om barns och ungas läsning? Sveriges unga tappar i läsförståelse och barn läser allt mindre böcker. Sveriges pedagoger är bra på att lära barn knäcka läskoden och att få upp deras läsflyt. Att vidareutveckla elevernas läsning och att undervisa i läsförståelse har vi däremot varit sämre på, skriver Barbro Westlund i sin bok “Att undervisa i läsförståelse”.

unnamed (1)

Jenny Edvardsson

För mig som svensklärare var det naturligt att besöka Jenny Edvardssons föreläsning: “Lässtrategier och läsutveckling på gymnasiet”. Hon kopplade mycket av sin föreläsning till Barbro Westlund och hennes bok “Att undervisa i läsförståelse” och till Martin Widmark och hans webbmaterial “En läsande klass”. (http://www.enlasandeklass.se/ )

Westlund skriver i sin bok om lässtrategier och hon använder begreppet läsfixarna. Läsfixarna består av Spågumman som förutspår, Detektiven som reder ut svåra ord, Reportern som ställer frågor, Konstnären som tar fram inre bilder och Cowboyen som sammanfattar. Bilder på dessa finns idag uppsatta i de flesta klassrum på lågstadiet.  Hur kan man då på ett effektivt och utvecklande sätt använda detta i gymnasieskolan? Att visa bilder på en cowboy och en spågumma, vilket görs på de lägre stadierna, känns inte aktuellt här.

Edvarsson beskrev sitt arbete och förklarade hur hon gjorde. Vi som lyssnade fick flera tips: värdet av högläsning, novellen som användbar genre, lässtrategier på gymnasiet, boksamtalet, bloggen, Spotify och IKT-användandet kopplat till läsning och skrivande. Efter föreläsningen delade Edvardsson ut noveller från den novellserie (Novellix) som hon ofta använder. Ett trevligt initiativ som förmodligen ökar förlagets beställningar en aning framöver. Jenny Edvardssons utvecklar sina tankar om lässtrategier i sin blogg. Här har jag fått inspiration om hur man kan jobba vidare med läsutveckling på gymnasiet. (http://jennypawendes.blogspot.se/ )

Förutom Jenny Edvardsson pratade också Ylva Pettersson om bloggen som verktyg. I sin föreläsning “Att bli en webbstjärna” berättade Ylva om hur hon kopplar sitt arbete till undersökningar som har visat att ungas skrivande blir bättre då det blir publikt. Med bloggen som verktyg skriver eleverna för andra, vilket ökar skärpan och texten når en högre nivå. Den så viktiga återkopplingen får eleven också med detta verktyg, då kommentarer enkelt kan ges; både från kamrater och lärare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *