Riktlinjer för användning av generativ AI i undervisningen
Kalmarsunds gymnasieförbund har tagit fram riktlinjer för både lärare och elever kring användningen av generativ AI i undervisningen. Syftet är att ge stöd för ett utforskande och genomtänkt arbetssätt.
Enligt riktlinjerna för pedagogisk personal står det bland annat:
”Pedagogisk personal ska tillsammans med eleverna använda chattbottar för att stödja elevernas lärande.”
Det väcker frågan: När och hur är det lämpligt att använda AI i undervisningen?
Som lärare är det viktigt att tydligt klargöra detta för eleverna, särskilt kopplat till de uppgifter och arbetsområden som de arbetar med.
Det blir även väsentligt att tydliggöra skillnaden om det är lärande eller bedömning som står i fokus.
När fokus ligger på lärande: AI kan användas mer fritt som ett stöd för att utforska och utveckla kunskaper.
När fokus ligger på bedömning: Det kan vara lämpligt att helt begränsa AI-användningen för att säkerställa att bedömningen speglar elevernas egna kunskaper.
För att underlätta samtal med eleverna kan det vara värdefullt att ha ett material som stöd. Vi rekommenderar att du som pedagog bekantar dig med The AI Assessment Scale.
Detta material kan:
- Hjälpa till att tydliggöra för eleverna när och hur AI kan användas.
- Ge inspiration och idéer för hur AI kan integreras i olika delar av lärandet.
Genom att använda materialet kan du skapa en tydlig och meningsfull dialog med dina elever om AI:s roll i undervisningen.