Digitala Coacher 2.0 – elevers inflytande

Enligt läroplan för gymnasieskolan ska “eleverna ges inflytande över utbildningen” och “läraren ska

  • utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sitt lärande,
  • svara för att alla elever får ett reellt inflytande på arbetssätt, arbetsformer och innehåll i undervisningen,
  • uppmuntra elever som har svårt att framföra sina synpunkter att göra det,
  • låta eleverna pröva olika arbetssätt och arbetsformer, och
  •  tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen.“

Som IKT-pedagoger saknar vi den direkta möjligheten att samtala med eleverna, att få möjlighet att lyssna på deras tankar och idéer. Digitala Coacher ger oss den möjligheten. Vill du läsa mer om vilka Digitala Coacherna är kan du göra det här. Vi skickade ut en inbjudan till DC där den enda information de fick var “Nu ska vi ta Digitala Coacher till nya nivåer. Dags att kicka igång DC 2.0. Du är nu speciellt inbjuden till att delta i en tankesmedja där vi ska skapa framtidens skola.” Vi fick ett gäng med intresserade elever och träffades några gånger för att prata pedagogik.

Den fråga vi ville ha svar på från eleverna var “Hur ser bra undervisning ut?”. För att få eleverna att tänka lite mer pedagogiskt gick vi först igenom vilka didaktiska fenomen vill vi se i klassrummet och varför. Som IKT-pedagoger var vi självklart även intresserade av att veta hur eleverna tycker att man kan digitalt förstärka de didaktiska fenomenen med datorerna eller andra digitala verktyg. Eleverna kastade sig över frågan och vi fick många bra idéer från dem.

Elevernas tankar samlade vi i en padlet, och när vi efteråt tittade på den kunde vi konstatera att det eleverna tycker är bra undervisning går hand i hand med det formativa arbetssättet (vi skrev om det formativa arbetssättet tidigare på bloggen i bl a det här inlägget). Utifrån vad eleverna tycker fungerar som bra undervisning för dem, måste vi som pedagoger acceptera att det formativa arbetssätten är bra inte bara för att forskning visar det, utan även för att eleverna säger det.

Skärmavbild 2015-04-30 kl. 08.13.49

Att låta eleverna påverka behöver inte vara mer komplicerat än så: ställ frågan, låt dem berätta och samla svaren. Padlet, popplet, mindmap, ordmoln, det finns flera sätt att samla svaren. Glöm inte bort att visa dem att deras svar är viktiga. Jag hoppas att vi får fler tillfällen att träffa eleverna och diskutera pedagogik, för att det är så givande.

En reaktion på “Digitala Coacher 2.0 – elevers inflytande

  1. Pingback: Framtidens lärande » Blog Archive » Unga om digitalisering: “Digitalisering är som att skolan följer med en hem – fast inte på ett jobbigt sätt”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *