Struktur i Google Classroom

Google Classroom – struktur

Google Classroom används av många, speciellt inom skola. Det är lätt att samla all information till sin undervisningsgrupp, att tilldela uppgifter, dela ut material och ha en kommunikationsyta mot eleverna. För att underlätta för eleverna (och för läraren) att hitta rätt i Google Classroom är det viktigt med bra struktur. Som IKT-pedagoger har vi under åren sett exempel på classroom med bra struktur och classroom utan någon struktur. Nedan kan du läsa om vad man kan tänka på när man jobbar i Google Classroom.

  1. Flöde och Klassuppgifter
    Flödet kan inte styras. Senaste inlägget syns på toppen och helst ska flödet användas till meddelanden av typen inställd lektion, byte av sal eller påminnelse om tiden för provet. Klassuppgifter kan struktureras och det är du som lärare som bestämmer i vilken ordning de olika inläggen ligger. Använd Klassuppgifter för att dela ut material och uppgifter till eleverna.
  2. Klassuppgifter
    Du kan skapa Uppgift, Quiz-uppgift, Fråga och Material. Du har möjlighet att kopiera inlägg redan skapat i ett annat Classroom (Återanvända inlägget). Uppgift, Quiz-uppgift och Fråga betyder att det är något eleven ska lämna in. Material är resurser läraren ger tillgång till.
  3. Ämne
    I Klassuppgifter kan man skapa olika ämne för att göra strukturen tydlig. Tänk det som om  eleverna hade en pärm, vilka flikar skulle det finnas i pärmen? Kanske en flik som heter “Kursplan och betygskriterier”, en flik “Planeringar” eller “Veckans fråga”. Beroende på ditt undervisningsämne kan det vara olika områden inom kursen, t ex grammatik, energi, politiska partier, London, osv. När man ska skapa ämnen i Klassuppgifter är det bäst att börja med papper och penna. Fundera vilka ämnen som skulle vara bra för din kurs och skriv ner. Ser det bra ut då är det dags att skapa det i Klassuppgifter också.
  4. Deadline
    Du kan sätta deadline på Uppgift, Quiz-uppgift och Fråga. Eleven kan lämna in även efter deadline, men att se när uppgifter förväntas vara klar kan underlätta för eleverna att planera sitt skolarbete och ha bättre överblick över tidsplanen för de olika uppgifterna. Som elev kan man, istället för att gå till kursen, välja att gå till “Att göra” sidan. Där får man sammanställning av alla uppgifter man har kvar att göra och deras deadline.
  5. Schemalägga
    Som lärare kan du förbereda uppgifter och andra inlägg i Google Classroom i förväg. Genom schemaläggning kan du sedan ställa in när uppgiften skall vara synlig för eleverna. Använd funktionen om du vill slippa tänka på att publicera uppgifter mitt i lektionen.

Vinsten med att ha bra struktur och använda de olika funktionerna är att det blir lättare för både eleven och läraren att orientera sig bland alla uppgifter och material i kursen. Har man skapat en bra struktur i ett Classroom kan man kopiera den i sin helhet och ha nytta av strukturen i nya kursen.

I filmen HÄR kan du lyssna på en genomgång av hur man kan arbeta med struktur i Google Classroom.

Om du vill se ur elevperspektiv hur Google Classroom ser ut kan du klicka på länkar nedan:

Google Classroom utan struktur
Google Classroom med struktur

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *