Mitt BETT 2014

Skrivet av Jörgen Florheden
DSC_0034BETT 2014. Jag blundar och försöker se den film som spelas upp. Det är en film som håller ett högt tempo och den hoppar kontinuerligt mellan vitt skilda scener. Det är inte en film som handlar om tekniska prylar och avancerade digitala lösningar. Filmen är en berättelse med många huvudpersoner och det som de har gemensamt är ett enormt engagemang för svensk skola. Att det är en ”feel-good-film” inser jag ganska snart. Stämningen byggs upp av det faktum att vi i flera sammanhang ser att det som gjorts när det gäller digital satsning inom Kalmarsunds Gymnasieförbund ligger i framkant i Sverige. Känslan av att kunna vara stolta över det vi gör kan inte överskattas.

DSC_0088I en scen svarar Maria Wetterstrand på frågan om vad som just nu är viktigast för svensk skola ”Skolan måste få ett bättre självförtroende”. Mycket bra görs idag i många skolor runt om i landet, men generellt är det en skola med lågt självförtroende. Vidare säger Maria att skolan behöver ett pedagogiskt nytänk och att ledarskapet på alla nivåer måsta vara överens om att en förändring är möjlig.

I filmen dyker det upp en mängd digitala prylar: datorer, surfplattor, mobiler, interaktiva skrivtavlor, 3D-skrivare, men de har inte fått huvudrollen. För ett-två år sedan hade de en mer framträdande roll, men detta är inte en berättelse om teknikens under. Snarare är det en berättelse om att vi har fått alla förutsättningar att skapa den skola vi vill ha.

Vi har tidigare gjort väldigt mycket bra saker och vi ska fortsätta att göra ännu bättre saker och sådant som vi tidigare inte haft möjlighet att göra. Då handlar det om att gå tillbaka till våra pedagogiska rötter och ställa de grundläggande frågorna som ställs av olika aktörer i filmen. Varför har vi skola? Vilka är mina grundläggande pedagogiska värderingar? Hur skapar vi bra lärsituationer? Det är först när vi svarat på dessa frågor som tekniken träder in på scenen för att göra sitt jobb som förstärkare och möjliggörare av goda pedagogiska tankar.

Nu träder de stora superhjältarna in i filmen de visar ett fantastiskt mod, de samverkar och de har2013-02-01 14.20.57 ett formativt förhållningssätt till de som egentligen har huvudrollen i denna film – eleverna. I en form av slutscen ser jag superhjältarna och deras adepter tillsammans skapa och forma undervisningen i kreativa miljöer där tekniken har intagit en självklar roll.

Då var utkastet till filmen klart och det är bara att anta utmaningen och spela in den, och det gör jag med den fasta övertygelsen att den kommer att få ett lyckligt slut.
DSC_0177

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *