Lärande och reflektion på riktigt

speakers_corner

Start vid Speakers Corner.

Skrivet av Mats Hammar

Under onsdagen deltog några lärare och
IKT-pedagoger från Kalmarsunds Gymnasieförbund på LIN Educations aktivitet ”Lärande på riktigt”. Under en fullspäckad dag med, till en början hemliga, uppgifter som tog oss deltagare runt i centrala London, via tunnelbana, museum, kända och historiska platser där nya uppgifter väntade. Uppgifterna skulle lösas i grupper sammansatta av personer som inte kände varandra sedan tidigare, med andra ord ett lysande tillfälle att knyta nya kontakter och träna samarbete.

Aktiviteten som till en början skuggades av lite tekniska problem med våra mobila Internet-uppkopplingar ledde till både stress och frustration men även några mycket värdefulla insikter och frågeställningar för gruppen som jag själv vara en del av. Efter de inledande uppkopplingsproblem fick vi nästa omgång med uppgifter ganska sent och stressade över att nästa deadline närmade sig, utan att vi hade hunnit lokalisera var uppgifterna skulle lösas, så kände vi oss som ganska dåliga elever. Denna stress och frustration över uppgifter som vi inte skulle hinna lösa och bilden av oss själva som misslyckade elever flyttade fokus alldeles för mycket från platsen vi befann oss på, nämligen Natural History Museum. Så vi bestämde oss för att göra myteri och ta del av innehållet på museumet under den lilla tid vi hade kvar där innan vi skulle fortsätta vår ”skattjakt” genom London. Vårt myteri fick oss först att känna oss som ännu sämre elever, men som snabbt istället ledde oss fram till några för mig värdefulla insikter och frågeställningar.

natural_history_museumJag upplevde att vi nästan fick lite tunnelseende av uppgifterna på Natural History Museum och Science Museum. Inte förrän vi gjorde ett aktivt val och istället prioriterade att titta runt på egen hand vidgades våra synfält och vi hann då få en skymt av det fantastiska innehållet på museerna. Kanske kan vissa skoluppgifter ”skymma utsikten” när man flyttar ut klassrummet utanför skolan eller till ett annat land? Att lämna det fysiska klassrummet ibland tror jag är både nödvändigt och väldigt lärorikt, men lärdomarna blir kanske inte alltid de som man räknade med från början. Samtal och reflektioner ett tag efteråt blir det som syr ihop denna dag för mig till något som blev bra på riktigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *