Don´t try, DO!

Av Magnus Birgersson

Efter en trevande inledning med blandad kvalitet och mycket folk i en fantastisk miljö, dock någon kylig, blev första dagens samlade intryck Sugata Mitra. Sugata som är “Professor of Educational Technology at the School of Education, Communication and Language Sciences at Newcastle University, UK” utmanar konventioner och väcker tankar. Elever ska få ansvar och organisera sitt eget lärande genom rätt styrning och handledning. Processa runt förståelse, kommunikation och digitalt lärande. Så långt är jag med. När Sugata ifrågasätter varför vi ska plugga t.ex. språk och multiplikationstabell när det finns massor av hjälpmedel runt omkring oss går jag igång. Personligen är jag inte riktigt där även om jag förstår att Sugata spetsar till det ordentligt och försöker få oss att tänka i nya banor.

IMG_0119

Dag två inleds för min del med tema inkludering och en föreläsning av Alan Dyson. Dyson är Professor på Centre for Equity in Education, University of Manchester. Han presenterar bl.a. intressant statistik över brittiska elever med särskilda behov och väver in olika parametrar, bl.a. familjens ekonomi. En parameter som överraskar är etnicitet men är fullt relevant för att förstå helheter. Samtidigt har många av de etniska grupper som hänvisas till, kommit till England av olika anledningar vilket jag uppfattade att professor Dyson inte tagit hänsyn till.

Dyson pratar vidare om Harlem Children Zone som ett fantastiskt exempel på hur inkludering kan fungera. Närmiljön, familjen, hälsa, särskilda behov, ja kort sagt allt som överhuvudtaget är aktuellt runt eleven ska vävas in för att vi ska lyckas fullt ut. Se helheten. Intressant att titta vidare på vilka processer de använder på HCZ High School och som är applicerbart i vår verksamhet?

En annan mer konkret del av inkluderingspasset var Åsa Sundelin som började med en genomgång av sitt tidigare uppdrag inom Oneeighty. Väldigt spännande och fantastiska resultat runt s.k. “hemmasittare”. Det jag tar med mig från Åsa var ändå den metod vi delgavs att hitta lösningar för exempelvis ett arbetslag. Tydlighet, struktur och allas delaktighet.

Avslutar här och återkommer till dagarnas mantra: “Don´t try, DO!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *