Den Digitala framkanten visas på Bett-mässan

 

av Per Svensson

På Bett-mässan samlas drygt 30 000 besökare från hela världen för att inspireras och diskutera med ca 1 000 företag i utbildningssektorn med fokus på utveckling av produkter, digitala ekosystem och pedagogik inom utbildningssektorn. Det är oerhört spännande och givande att vara på plats med möjlighet att se allt nytt som händer i framkant av utvecklingen. Samtidigt är det en utmaning att ringa in de områden som kan vara av värde då omfattningen av allt som visas upp och erbjuds är oerhört stor.

Ett intressant område att djupdyka i närmare på mässan har varit Googles fortsatta utveckling. År 2012 hade Apple en marknadsandel inom utbildningssektorn i USA  på drygt 50%, nu är rollerna omvända och Chromebooks motsvarar ca 60% och ökar också stadigt i EU och framförallt Sverige. Utöver att Chromebooks är ett tidsenligt verktyg har det också ekonomiska mycket intressanta fördelar. Vi har mött tillverkare, återförsäljare och sett produkter som ännu inte finns på marknaden.

Vi har inom gymnasieförbundet ca 1 000 Chromebooks. Med den kraft och dynamik som syns på mässan så åker jag hem stärkt med energi och tankar för att överväga om och hur vi kan fortsätta utvecklingen med Chromebooks i Kalmarsunds gymnasieförbund i större omfattning än idag. Detta i kombinationen också med att vi ska prioritera fortsatt stark utveckling i kombination med förutsättningar som gynnar Kalmarsunds gymnasieförbund i ett trängt ekonomiskt läge. Vi har en spännande tid framför oss!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *