BETT – Vad fanns inte med?

Skrivet av Dan Frendin

Vi är nu mitt i ett paradigmskifte när vi digitaliserar skolan och undervisningen. Joel Barker som är en av världens främsta experter på paradigmskiften säger i sina utbildningsfilmer att det är när vi är mitt i utvecklandet av ett paradigm som de nya paradigmen börjar att uppträda. Det är då vi måste vara uppmärksamma på nya mönster och sätt att lösa de problem vi ställs inför i samhället. Vi får inte glömma att se vad som händer vid sidan om det vi just nu är upptagna med att arbeta med. Jag är övertygad om att lärande för hållbar utveckling är ett av de nya paradigm som kommer att vara det vi kommer arbeta med lika intensivt om 3-5 år.

Vad fanns det om lärande för hållbar utveckling på BETT mässan? Jag gick runt i fyra timmar och hittade nästan ingenting! Fanns det med i de aktiviteter som LinEducation anordnade? Inte tydligt men efter ett föredrag av Gustaf Josefsson som handlade om utmaningar för skolan i det framtida samhället samlades spontant en grupp på nästan 100 personer som ville diskutera detta. Där kom några av de stora viktiga frågorna upp:

Varför har vi skolor i samhället?

Hur kan vi förbereda eleverna till en värld vi inte vet hur den kommer att se ut?

Hur får vi in FN:s arbete för en hållbar utveckling i skolan?

Ska vi hitta erfarenhet och kunskap om dessa frågor får rikta vår uppmärksamhet mot UNESCO, WWF och Naturskyddsföreningens modellskolor, den Globala Skolan och SWEDESD arbete.

 Under onsdagseftermiddagen formades ett femtontal olika diskussionsgrupper under ledning av Karl Alfredsson som vi ser på bilden. En av de största grupperna blev den om skolan i framtiden

Under onsdagseftermiddagen formades ett femtontal olika diskussionsgrupper under ledning av Karl Alfredsson som vi ser på bilden. En av de största grupperna blev den om skolan i framtiden

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *