BETT 2019 – Vilka minnen vill vi komma ihåg? – Om vetenskap och programmering

av Magnus Karlsson

En del av er har säkert hört hennes fantastiska gripande sommarprat om hur hon som tvååring återupplivas efter en kraftig hypotermi. Mouna Esmaeilzadeh, läkare och hjärnforskare, fängslar oss besökare genom att berätta sin livshistoria. Mouna har doktorerat i neurovetenskap och berättar att genom kombination av vetenskap och teknologi kommer vi kunna programmera om våra arvsanlag och även få hjärnan att kunna välja vilka minnen som skall bevaras. I filmen nedan berättar hon om detta.

 

För att lyckas med ovanstående behöver vi kunskap, inte bara om hur hjärnan fungerar, utan även hur vi kan utveckla teknologiska apparater som vi kan koppla in till hjärnan. Dessa apparater styr vi genom avancerad programmering.

Inom vissa matematikkurser har vi från och med ht 2018 fått en förändring i ett av de centrala innehållen. Numera står det att läsa att undervisningen i vissa kurser ska behandla ”Strategier för matematisk problemlösning inklusive modellering av olika situationer, såväl med som utan digitala verktyg och programmering”. Ordet programmering har lagts till och vi kan konstatera att kunskaper inom programmering stämmer väl in, som en av de ingredienser vi behöver, för att lyckas åstadkomma den framtidsbild Mouna målar upp för oss.

Under sitt föredrag pratar hon även om vikten av att få våra elever att intressera sig mer för vetenskap och menar på att vi lärare har en viktig uppgift att fylla.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *